Ρομπότ “panda” που βοηθά παιδιά με αυτισμό από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

 

Το ρομπότ panda εμφανίστηκε στην εκδήλωση «Συμπεριληπτική Πολιτική και Τεχνολογίες Αιχμής», η οποία πραγματοποιήθηκε στο ΠΑΜΑΚ με έναυσμα την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία 3 Δεκεμβρίου. Διαθέτει ασπρόμαυρη μεμβράνη ώστε να μην προκαλέσει υπερδιέγερση στα παιδιά με αυτισμό λόγω των δυνατών χρωμάτων. Είναι φτιαγμένο από πλαστικό και διαθέτει επίσης ροδάκια ώστε να έχει την δυνατότητα να μετακινείται και να μένει σε όρθια στάση. Έχει φωτισμένα μάτια που μπορεί να τα κλείσει και οι εκφράσεις που παίρνει είναι απλές.  

Το robot Panda ονομάζεται Bady, και από είδηση του ΑΠΕ (Αθηναικό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων) γίνεται γνωστό ότι έχει την ικανότητα να διαμεσολαβεί ώστε να αναπτύσσεται η κοινωνική επικοινωνία παιδιών με διαταραχές που σχετίζονται με τον αυτισμό.

Το ρομπότ Κοινωνικής βοήθειας υλοποιήθηκε από την ομάδα του Εργαστηρίου «Αναπτυξιακών Διαταραχών-Αυτισμού», με την ιστοσελίδα https://labautism.uom.gr/ με στόχο να προσφέρει σε παιδιά με αυτισμό την δυνατότητα να αφοσιώνονται σε δράσεις και να λαμβάνουν πιο εύκολα πληροφορίες.  

Η υλοποίηση του Bady, στηρίζεται στην άποψη ότι τα ρομπότ σε μορφή ζώων δεν αντικατοπτρίζουν τους ανθρώπους, για αυτόν τον λόγο τα παιδιά με αισθητηριακά προβλήματα, ενδεχομένως να αισθάνονται λιγότερο στρες ή φόβο στην επικοινωνία μαζί του, όπως δήλωσε η κα. Ελένη Γκιόλντα, μέλος του εργαστηρίου Αναπτυξιακών Διαταραχών – Αυτισμού του ΠΑΜΑΚ.       

Το ρομπότ Panda έχει δύο ηχεία και σύστημα όρασης που ανιχνεύει την φωτεινότητα και τον προσανατολισμό, μικρόφωνο, εξάρτημα που αντιλαμβάνεται την αφή και ικανότητα να μιλάει. Η υλοποίηση του είναι τέτοια ώστε τα παιδιά να είναι ασφαλή, διαθέτει ανθεκτικό υλικό και η λειτουργία του γίνεται με την χρήση WoZ (από την ταινία Wizard of Oz) , όπου υλοποιεί την εξ αποστάσεως επικοινωνία). Ο εκπαιδευτής, χωρίς να το αντιληφθεί το παιδί, χειρίζεται το ρομπότ. Με αυτόν τον τρόπο, πραγματοποιείται η ικανότητα να προσαρμόζεται το ρομπότ σύμφωνα με τις αντιδράσεις του παιδιού και να τροποποιεί την εξέλιξη της δραστηριότητας.

Το ρομπότ διαθέτει 4 άξονες:

  • Μειώνει το στρες, με την γνωριμία και την αλληλεπίδραση
  • Ενισχύει την επικοινωνία, με ενθαρρυντικούς ήχους και με σκοπό την μάθηση του αιτίου – αποτελέσματος.
  • Κοινωνικές ικανότητες, με παιχνίδια κατανόησης
  • Κινητικές ικανότητες, με την δραστηριότητα του ρομπότ, όπως ισορροπία και μίμηση.